Kaupunginvaltuustolle terveiset

Kylän valopää

‚ÄĚTaivalkunnan koulun tavoitteena on kasvattaa yhteiskuntaan tasapainoisia aikuisia, joilla on vahva itsetunto‚ÄĚ

Kirjoittaja vieraili valtuustossa kertomassa asukkaiden terveisiä Taivalkunnasta. Taivalkunnan koulu kasvattaa yrittäjyysperiaatteella, sanoo kirjoittaja.

 

Taivalkunnan koulu on lakkauttamisuhan alla.¬†KUVA:¬†JAANA HYYRYL√ĄINEN/NOKIAN UUTISTEN ARKISTO

Nokian Uutiset 10.11. Kello 10:45

KOKO¬†valtuusto oli l√§sn√§, kun 6. marraskuuta olimme heid√§n vierainaan valtuustosalissa. Veimme kylien 1‚ÄĮ000 asukkaan terveiset ja listaamani 11 argumenttia kyl√§koulujen tueksi.

Taivalkunnan koulu toimii yrittäjyysperiaatteella. Tavoite on kasvattaa tasapainoisia ja vahvan itsetunnon omaavia aikuisia sekä opettaa hyväksymään epäonnistumiset ja käsittelemään vastoinkäymiset.

Koululla on monia yrityskummeja. Oppilaat tekevät yritysvierailuja ja yrityksistä käydään koululla. Itsekin olen useamman oppitunnin ajan koululla ollut esitelmöimässä. Monesti ovat oppilaat etukäteen lähettäneet kysymyksiä, joihin esitykseni perustuu. Oppilaiden mielenkiinto on säilynyt, kun kunkin oma kysymys on vuoron perään nostettu käsiteltäväksi.

Oletettavasti yrittäjät antavat oppilaille paljon, mutta kokemuksesta tiedän, että ainakin yrittäjä saa paljon.

Koulu toimii kyläyhteisössä ja oppilaat pitävät useamman kerran vuodessa koululla kyläkahvilaa kutsuen kylän väen päiväkahveille. Ovat itse leiponeet kastettavat, kouluhenkilökunnan ja vanhempien avustuksella. Oppilaat tekevät ilmoitukset ja markkinoinnin, muun muassa esitejaot kylän ilmoitustauluille ja postilaatikoihin.

Myös kahvilan hintojen esillepanon ja rahastuksen hoitavat alakoulumme oppilaat, luonnollisesti tukeutuen tarvittaessa opettajiin. Opitaan rahan arvo, laskemaan tuotehintoja yhteen ja antamaan vaihtorahat. Kahvilanpito on osana Taivalkunnan koulun yrittäjyyskasvatusta ja samalla se vahvistaa yhteisöllisyyttä.

‚ÄĚKaupunki pysyy vetovoimaisena kehitt√§m√§ll√§ kuntaa tasapuolisesti.‚ÄĚ

Iltaisin oppilaat tapaavat toisiaan koulun pihassa pallopelien, leikkien ja seurustelun merkeissä. Mukana on myös alle kouluikäisiä, heidän vanhempiaan ja isovanhempiaan. Yhteisöllisyys toimii, kaveripiiri on monipuolinen, ja kaikenikäiset kyläläiset ovat tervetulleita mukaan.

Tämä on tärkeää, varsinkin kun perhekoot ovat pienentyneet ja omia eri-ikäisiä sisaruksia on vähän.

Koulupäivät ovat virkistäviä ja liikunnallisia. Luonnon läheisyys ja sen tutkiminen käytetään opetuksessa hyväksi. Syksyin ja keväin golf-yhteistyö kylällä sijaitsevan kenttätoimijan kanssa antaa oivat mahdollisuudet ulkoiluun, oppia hyvä ja suosittu harrastus ja kasvattaa keskittymiskykyään.

Talvella hiihtoladut lähtevät suoraan koululta ja kiertävät kauniissa kylämaisemassa. Näitä latuja muutkin kyläläiset hiihtävät ja paljon näkee kylän ulkopuoleltakin tulleita ihmisiä, mikä on hyvä asia. Ladut ovat helpossa maastossa, kyläläisten talkoovoimin kunnossa pitämiä ja soveltuvat hyvin koko perheen käyttöön.

Golf-kentällä on lampi, jota voi oivallisesti talvella käyttää luistelupaikkana. Iltaisinkin auringon laskettua luistelu onnistuu keinovalon turvin. Luonnossa kulkeminen ja luontoon liittyvät harrastukset ovat voimissaan. Apuna tässäkin koulupäivinä saatu kipinä vastaavanlaisesta toiminnasta.

Kesälomien aikana koulun piha on ahkerassa käytössä oppilaiden pelatessa jalkapalloa ja muita pelejä.

Turvallinen kyläyhteisö ja koulu on kaupungin kaverina ja tukena. Koululla on oma käyttäytymis- ja turvallisuussuunnitelma. Kylällä omat kylä- ja turvallisuussuunnitelmansa.

On monia asioita, missä kriisin ja vakavan häiriön aikana voimme tukea toisiamme ja virkamiehille on tärkeää luontevat suhteen kyliin ja yhdyshenkilöihin. Kylällä ja kyläkoululla on hyvät mahdollisuudet vahvistaa kaupungin varautumisvalmiutta, väestön kriisinkestävyyttä ja huoltovarmuutta. Esimerkiksi Taivalkunnan koulu annettiin sotasairaalan käyttöön 24.7.1941. Syksyllä koulutyö pääsi kuitenkin jatkumaan. 31.5.1943 koulu varattiin noin kahdeksi kuukaudeksi inkeriläisten karanteenileiriksi.

Kaupunki pysyy vetovoimaisena kehittämällä kuntaa tasapuolisesti. Väestöllä on aito valinnanmahdollisuus asumismuotoonsa ja asuinpaikkaansa. Kylien kehittäminen ja kyläkoulut yhdysluokkineen tukevat vuorovaikutusta. Eivät näivetä kaupungin keskustaa, vaan antaa koko Nokialle lisää voimavaraa.

Olen tehnyt Taivalkunnan koulun kanssa yhteistyötä 43 vuotta ja yritykseni on ollut koulun yrityskummina 12 vuotta.

Taivalkunnan koulua yhteistyöstä kiittäen

Olli Sorva

Kirjoittaja on Nokian Sähkötalo oy:n yrittäjä.