Kaupunginvaltuustolle terveiset

KylÀn valopÀÀ

”Taivalkunnan koulun tavoitteena on kasvattaa yhteiskuntaan tasapainoisia aikuisia, joilla on vahva itsetunto”

Kirjoittaja vieraili valtuustossa kertomassa asukkaiden terveisiÀ Taivalkunnasta. Taivalkunnan koulu kasvattaa yrittÀjyysperiaatteella, sanoo kirjoittaja.

 

Taivalkunnan koulu on lakkauttamisuhan alla. KUVA: JAANA HYYRYLÄINEN/NOKIAN UUTISTEN ARKISTO

Nokian Uutiset 10.11. Kello 10:45

KOKO valtuusto oli lĂ€snĂ€, kun 6. marraskuuta olimme heidĂ€n vierainaan valtuustosalissa. Veimme kylien 1 000 asukkaan terveiset ja listaamani 11 argumenttia kylĂ€koulujen tueksi.

Taivalkunnan koulu toimii yrittÀjyysperiaatteella. Tavoite on kasvattaa tasapainoisia ja vahvan itsetunnon omaavia aikuisia sekÀ opettaa hyvÀksymÀÀn epÀonnistumiset ja kÀsittelemÀÀn vastoinkÀymiset.

Koululla on monia yrityskummeja. Oppilaat tekevÀt yritysvierailuja ja yrityksistÀ kÀydÀÀn koululla. Itsekin olen useamman oppitunnin ajan koululla ollut esitelmöimÀssÀ. Monesti ovat oppilaat etukÀteen lÀhettÀneet kysymyksiÀ, joihin esitykseni perustuu. Oppilaiden mielenkiinto on sÀilynyt, kun kunkin oma kysymys on vuoron perÀÀn nostettu kÀsiteltÀvÀksi.

Oletettavasti yrittÀjÀt antavat oppilaille paljon, mutta kokemuksesta tiedÀn, ettÀ ainakin yrittÀjÀ saa paljon.

Koulu toimii kylÀyhteisössÀ ja oppilaat pitÀvÀt useamman kerran vuodessa koululla kylÀkahvilaa kutsuen kylÀn vÀen pÀivÀkahveille. Ovat itse leiponeet kastettavat, kouluhenkilökunnan ja vanhempien avustuksella. Oppilaat tekevÀt ilmoitukset ja markkinoinnin, muun muassa esitejaot kylÀn ilmoitustauluille ja postilaatikoihin.

Myös kahvilan hintojen esillepanon ja rahastuksen hoitavat alakoulumme oppilaat, luonnollisesti tukeutuen tarvittaessa opettajiin. Opitaan rahan arvo, laskemaan tuotehintoja yhteen ja antamaan vaihtorahat. Kahvilanpito on osana Taivalkunnan koulun yrittÀjyyskasvatusta ja samalla se vahvistaa yhteisöllisyyttÀ.

”Kaupunki pysyy vetovoimaisena kehittĂ€mĂ€llĂ€ kuntaa tasapuolisesti.”

Iltaisin oppilaat tapaavat toisiaan koulun pihassa pallopelien, leikkien ja seurustelun merkeissÀ. Mukana on myös alle kouluikÀisiÀ, heidÀn vanhempiaan ja isovanhempiaan. Yhteisöllisyys toimii, kaveripiiri on monipuolinen, ja kaikenikÀiset kylÀlÀiset ovat tervetulleita mukaan.

TÀmÀ on tÀrkeÀÀ, varsinkin kun perhekoot ovat pienentyneet ja omia eri-ikÀisiÀ sisaruksia on vÀhÀn.

KoulupÀivÀt ovat virkistÀviÀ ja liikunnallisia. Luonnon lÀheisyys ja sen tutkiminen kÀytetÀÀn opetuksessa hyvÀksi. Syksyin ja kevÀin golf-yhteistyö kylÀllÀ sijaitsevan kenttÀtoimijan kanssa antaa oivat mahdollisuudet ulkoiluun, oppia hyvÀ ja suosittu harrastus ja kasvattaa keskittymiskykyÀÀn.

Talvella hiihtoladut lÀhtevÀt suoraan koululta ja kiertÀvÀt kauniissa kylÀmaisemassa. NÀitÀ latuja muutkin kylÀlÀiset hiihtÀvÀt ja paljon nÀkee kylÀn ulkopuoleltakin tulleita ihmisiÀ, mikÀ on hyvÀ asia. Ladut ovat helpossa maastossa, kylÀlÀisten talkoovoimin kunnossa pitÀmiÀ ja soveltuvat hyvin koko perheen kÀyttöön.

Golf-kentÀllÀ on lampi, jota voi oivallisesti talvella kÀyttÀÀ luistelupaikkana. Iltaisinkin auringon laskettua luistelu onnistuu keinovalon turvin. Luonnossa kulkeminen ja luontoon liittyvÀt harrastukset ovat voimissaan. Apuna tÀssÀkin koulupÀivinÀ saatu kipinÀ vastaavanlaisesta toiminnasta.

KesÀlomien aikana koulun piha on ahkerassa kÀytössÀ oppilaiden pelatessa jalkapalloa ja muita pelejÀ.

Turvallinen kylÀyhteisö ja koulu on kaupungin kaverina ja tukena. Koululla on oma kÀyttÀytymis- ja turvallisuussuunnitelma. KylÀllÀ omat kylÀ- ja turvallisuussuunnitelmansa.

On monia asioita, missÀ kriisin ja vakavan hÀiriön aikana voimme tukea toisiamme ja virkamiehille on tÀrkeÀÀ luontevat suhteen kyliin ja yhdyshenkilöihin. KylÀllÀ ja kylÀkoululla on hyvÀt mahdollisuudet vahvistaa kaupungin varautumisvalmiutta, vÀestön kriisinkestÀvyyttÀ ja huoltovarmuutta. Esimerkiksi Taivalkunnan koulu annettiin sotasairaalan kÀyttöön 24.7.1941. SyksyllÀ koulutyö pÀÀsi kuitenkin jatkumaan. 31.5.1943 koulu varattiin noin kahdeksi kuukaudeksi inkerilÀisten karanteenileiriksi.

Kaupunki pysyy vetovoimaisena kehittÀmÀllÀ kuntaa tasapuolisesti. VÀestöllÀ on aito valinnanmahdollisuus asumismuotoonsa ja asuinpaikkaansa. Kylien kehittÀminen ja kylÀkoulut yhdysluokkineen tukevat vuorovaikutusta. EivÀt nÀivetÀ kaupungin keskustaa, vaan antaa koko Nokialle lisÀÀ voimavaraa.

Olen tehnyt Taivalkunnan koulun kanssa yhteistyötÀ 43 vuotta ja yritykseni on ollut koulun yrityskummina 12 vuotta.

Taivalkunnan koulua yhteistyöstÀ kiittÀen

Olli Sorva

Kirjoittaja on Nokian SÀhkötalo oy:n yrittÀjÀ.