Taivalkunnan historiaa
Vesistöt olivat oivallisia kulkuvÀyliÀ. Vakituiset asutukset ja ensimmÀiset keskukset syntyivÀt aina vesien varsille. Kuloveden itÀpÀÀssÀ, PenttilÀn, Lukkilan ja Korvolan kylien tienoilla on ollut ikivanhaa asutusta. Ylistalon ja Kassilan korkeat mÀet ja Lukkilan alue ympÀristöineen, samoin kuin vastapÀinen Korvolan kylÀ ovat muinaislöydöistÀ pÀÀtellen Suur-Pirkkalan vanhinta asuinaluetta.
Vanha kauppatie Tampereelle ja PyhÀjÀrvelle kulki Uudestakaupungista asti pitkin KulovettÀ. Taivalkunnassa Haapaniemen kylÀssÀ oli pysÀhdyspaikkana kapakka. Yleisiksi maanteiksi myöhemmin parannettujen EtelÀ-Pirkkalan ja PerÀkunnan teiden ohella oli 1760-luvulla merkkittÀvin paikallistie Nokialta Haapaniemeen ulottuva Taivalkunnantie, jolta haarautuivat sivutiet Viholaan, TyrkkölÀÀn ja Hauroisiin. Suoniemen kyliin ei vielÀ ollut yhteyttÀ. MyöskÀÀn Nokianvirtaa ei 1700-luvulla pÀÀssyt ylittÀmÀÀn hevosajoneuvolla, koska sen yli ei ollut siltaa eikÀ lauttayhteyttÀ. Vuonna 1813 joukko Taivalkunnan maanomistajia jÀtti maaherralle anomuksen, ettÀ Taivalkunnan ja TottijÀrven kappelin tilat velvoitettaisiin joko rakentamaan silta EmÀkosken yli tai, jos tÀmÀ osoittautuisi mahdottomaksi, hankkimaan kosken alapuolelle lautta ja palkkaamaan tÀtÀ hoitamaan vakinainen lautturi. Taivalkunnassa sijaitsi aikoinaan myös teollisuutta. Kalle Alastalon perustama höyrysaha aloitti toimintansa yksiraamisena v. 1910. TÀmÀ sahalaitos paloi v. 1912, jonka jÀlkeen rakennettiin uusi kaksiraaminen saha. Sahan yhteyteen oli rakennettu lisÀksi laatikkotehdas ja höyrykuivaamo. Sahaan kuului myös kaksi höylÀkonetta. Koska saha sijaitsi Nokian virran etelÀisellÀ rannalla, oli valmiin tavaran kuljettaminen rautatielle hankalaa. Sen johdosta sahalle hankittiin ilmarata, jota myöten tavarat kuljetettiin toiselle rannalle lastattaviksi Tampere-Pori-radan pistoraiteella rautatievaunuihin. Tehtailija Alastalo oli kauan suunnitellut myös tiilitehtaan rakentamista sahan yhteyteen. Vuonna 1927 hÀn perusti ajanmukaisen tiilitehtaan erikoisine tiilenkuljetuskoneineen ja kuivauslaitteineen. Taivalkunnan koulu perustettiin v. 1921 tehdyllÀ kunnanvaltuuston pÀÀtöksellÀ. Koulutoiminta alkoi tammikuussa 1922 Kassilan talossa. Saman lukukauden aikana ryhdyttiin Kalle Alastalon lahjoittamalle maalle rakentamaan omaa koulutaloa, joka valmistui 31.8.1922. |
LĂ€hteet: |
– Vanhan Pirkkalan historia , Juhani Saarenheimo, HĂ€meen Kirjapaino Oy 1974 |
– Nokian ja Pirkkalan historia 1865-1993 kirjoittajat: Jussi Koivuniemi, Mervi Kaarninen, Pekka Kaarninen, Forssan Kirjapaino 1994 |
– Nokian KulttuuriympĂ€ristöohjelma 2001 kirjoittajat: Eija Teivas, Annu Tulonen |