Olin 6.11. kaupunginvaltuuston kutsuttuna vieraana kylÀvaltuuskuntamme matkassa. Iltatilaisuudessa valtuustosalissa kerroimme kyliemme noin 1000 asukkaan terveiset ja vein kokoomani listan argumenteista kylÀkoulujen toiminnan takaamiseksi.
Oli hienoa, kun koko valtuustovÀki oli kuuntelemassa perustelujamme.
Taivalkunnan koulu kasvattaa yrittÀjyysperiaatteella. Tavoite ei ole tehdÀ pelkÀstÀÀn yrittÀjiÀ, vaan saada yhteiskuntaan tasapainoisia ja vahvan itsetunnon omaavia aikuisia sekÀ opettaa hyvÀksymÀÀn epÀonnistumiset ja kÀsittelemÀÀn vastoinkÀymiset.
Koululla on monia yrityskummeja. Oppilaat tekevÀt yritysvierailuja ja yrityksistÀ kÀydÀÀn koululla. Itsekin olen useamman oppitunnin ajan koululla ollut esitelmöimÀssÀ. Monesti ovat oppilaat etukÀteen lÀhettÀneet kysymyksiÀ, joihin esitykseni perustuu. TÀmÀ on taannut oppilaiden mielenkiinnon kuuntelemiseen, kun kunkin oma kysymys on vuoron perÀÀn nostettu kÀsiteltÀvÀksi.
Oletettavasti yrittÀjÀt antavat oppilaille paljon, mutta kokemuksesta tiedÀn, ettÀ ainakin yrittÀjÀ saa paljon.
Yhdysluokat tukevat vuorovaikutusta eri ikĂ€isten lasten kesken ja pienellĂ€ koululla myös vanhemmat ja isovanhemmat ovat tiiviisti mukana jakamassa elĂ€mĂ€ntaitoja ja rehtiyden periaatteita. TĂ€rkeĂ€ taito, sillĂ€ eihĂ€n aikuisenakaan kaikki keskenÀÀn vuorovaikutuksessa olevat ihmiset ole samaa âvuosikertaaâ. PienessĂ€ koulussa kaikki tulevat huomioiduiksi.
Koululla on pienten lasten kerhotoimintaa (talkootyönÀ), iltaisin ikÀmiessoittoharjoitukset (kylÀn ulkopuolisia) ja paljon muuta harrastustoimintaa.
Iltaisin monet oppilaat tapaavat toisensa koulun pihassa pallopelien, leikkien ja seurustelun merkeissÀ. Mukana on myös alle kouluikÀisiÀ sekÀ heidÀn vanhempiaan ja isovanhempiaan. Yhteisöllisyys toimii ja kaikenikÀiset kylÀlÀiset ovat tervetulleita mukaan. Sovun ja jÀrjestyksen sÀilymisen takaavat aikuiset.
Kaveripiiri on monipuolinen ja sopivan kokoinen ja siksi vÀltytÀÀn tilanteiden kÀrjistymiseltÀ. KoulupÀivÀn aikana tapahtuva eri ikÀisten lasten yhdessÀ tekeminen nÀkyy selkeÀsti myönteisenÀ muussakin toiminnassa ja tasapuolisessa kohtelussa. TÀmÀ on tÀrkeÀÀ, varsinkin kun perhekoot ovat pienentyneet ja omia eri-ikÀisiÀ sisaruksia on vÀhÀn.
KoulupÀivÀt ovat luontaisesti virkistÀviÀ ja liikunnallisempia, kuin keskustassa opiskelevilla. Luontoa, luonnon lÀheisyyttÀ ja sen tutkimista kÀytetÀÀn hyvÀksi opetustyössÀ. Syksyin-kevÀin Golf-yhteistyö kylÀllÀ sijaitsevan kenttÀtoimijan kanssa antaa oivat mahdollisuudet ulkoiluun, oppia hyvÀ ja suosittu harrastus ja kasvattaa keskittymiskykyÀÀn. Talvella luonnon kauneus ja lÀheisyys antavat voimia ja opettavat kunnioittamaan luontoa ystÀvÀnÀ. Samalla luodaan pohjaa terveelle elÀmÀntavalle ja kartutetaan kÀdentaitoja.
Koulu toimii kylÀyhteisössÀ ja oppilaat pitÀvÀt useamman kerran vuodessa koululla kylÀkahvilaa kutsuen kylÀn vÀen pÀivÀkahveille. Ovat itse leiponeet kastettavat, kouluhenkilökunnan ja vanhempien avustuksella. Oppilaat tekevÀt itse ilmoitukset ja markkinoinnin mm. esitejaot kylÀn ilmoitustauluille ja postilaatikoihin. Myös kahvilan hintojen esillepanon ja rahastuksen hoitavat alakoulumme oppilaat, luonnollisesti tukeutuen tarvittaessa opettajiin. NÀin opitaan rahan arvo, laskemaan tuotehintoja yhteen ja antamaan vaihtorahat. SekÀ kylÀlÀiset, opettajat, ettÀ oppilaat ovat tÀstÀ toiminnasta hyvin tyytyvÀisiÀ. Kahvilanpito on osana Taivalkunnan koulun yrittÀjyyskasvatusta ja samalla se vahvistaa yhteisöllisyyttÀ.
Harrastusmahdollisuudet ovat hyvÀt. Talvisin hiihtoladut lÀhtevÀt suoraan koululta ja kiertÀvÀt kauniissa kylÀmaisemassa. NÀitÀ latuja sitten myös kylÀlÀiset hiihtÀvÀt ja paljon nÀkee ladulle kylÀn ulkopuolelta tulleita ihmisiÀ, mikÀ on hyvÀ asia. Ladut ovat helpossa maastossa, kylÀlÀisten talkoovoimin kunnossapitÀmiÀ ja soveltuvat hyvin koko perheen kÀyttöön.
Golf-kentÀllÀ on lampi, jota voi oivallisesti talvella kÀyttÀÀ luistelupaikkana. Iltaisinkin auringon laskettua luistelu onnistuu keinovalon turvin.
Luonnossa kulkeminen ja luontoon liittyvÀt harrastukset ovat voimissaan. Apuna tÀssÀkin koulupÀivinÀ saatu kipinÀ vastaavanlaisesta toiminnasta.
Koulun kesÀlomien aikana koulun piha on ahkerassa kÀytössÀ oppilaiden pelatessa jalkapalloa ja muita pelejÀ.
Turvallinen kylÀyhteisö ja koulu haluaa olla kaupungin kaverina ja tukena. Koululla on oma kÀyttÀytymis- ja turvallisuussuunnitelmansa. Oppilailla on tiedossa, miten mahdollisissa vaaratilanteissa toimitaan.
KylÀyhdistys on menneinÀ vuosina laatinut oman koko kylÀÀ kattavan turvallisuussuunnitelman sekÀ kylÀsuunnitelman. NiitÀ on tarkoitus pÀivittÀÀ muutaman vuoden vÀlein.
Kaupunki on kuluvana vuonna selkeÀsti nostanut varautumistaan. On monia asioita, missÀ kriisin ja vakavan hÀiriön aikana voimme tukea toisiamme ja virkamiehille on tÀrkeÀÀ luontevat suhteen kyliin ja yhdyshenkilöihin. KylÀllÀ ja kylÀkoululla on hyvÀt mahdollisuudet vahvistaa kaupungin varautumisvalmiutta, vÀestön kriisinkestÀvyyttÀ ja huoltovarmuutta. Esim. Taivalkunnan koulu annettiin sotasairaalan kÀyttöön 24.7.1941. SyksyllÀ koulutyö pÀÀsi kuitenkin jatkumaan. 31.5.1943 koulu varattiin noin 2 kuukaudeksi inkerilÀisten karanteenileiriksi.
Viime vuosina on koulurakennukseen panostettu kiitettÀvÀn paljon. Julkisivu on kunnostettu ja maalattu, katto ja ikkunat uusittu. Sokkeleiden salaojitus on tehty ja piha kunnostettu. MitÀÀn sisÀilmaongelmaa koululla ei koskaan ole ollut. VÀlitöntÀ remonttitarvetta rakennuksella ei ole ja oppilaat sekÀ opettajat ovat rakennukseen erittÀin tyytyvÀisiÀ.
Kaupunki tunnetaan lapsiystÀvÀllisistÀ kirjauksistaan. KylÀkoulut antavat omalta osaltaan tÀlle vÀitteelle selkÀrankaa. LÀhikouluperiaatetta on lainkin mukaan toteutettava. TÀmÀ toimii Nokialla hyvin, ellei oteta huomioon jatkuvaa kylÀkoulujen lopetusuhalla pelottelemista. Miten tÀmÀ sopii yhteen?
-Kaupunki pysyy vetovoimaisena ja hyvÀmaineisena paljolti sen noudattaessa koko kunnan tasapuolista kehittÀmistÀ. VÀestöllÀ pitÀÀ olla aito valinnanmahdollisuus asumismuotoonsa ja asunpaikkaansa kunnan sisÀllÀkin. Kylien kehittÀminen ja kylÀkoulujen olemassaolo ei nÀivetÀ kaupungin keskustaa, vaan antaa koko Nokialle lisÀÀ voimavaraa.
Kokonaisuus huomioiden pienet kylÀkoulut ovat taloudellisesti kannattavia. Opetus pienessÀ kylÀkoulussa on oppilasta pÀÀlle vÀhÀn kalliimpaa kuin kunnassa keskimÀÀrin. Pieni koulu kasvattaa juuret ymmÀrtÀmÀÀn luonnon arvoja. Monet kylÀllÀ alakoulun kÀyneet jatkavat jossain vaiheessa opintojaan Nokian ulkopuolella, kuten keskustassakin asuvat lapset tekevÀt. Taivalkunnan lapsista myös monet palaavat kylÀlle tai yleisemmin ajatellen Nokialle perustaen perheensÀ tÀnne. Samalla saamme verotulot kuntaan ja kompensoitua korkojen kanssa tÀÀllÀ syntyneet kulut, kun ensiaskeleet kasvattavassa koulussa on tehty. MerkittÀvÀltÀ osalta myös kylÀkoulun ansiosta Taivalkunnan vÀestön ikÀrakenne on pysynyt hyvÀnÀ ja kylÀ pÀrjÀÀ loistavasti terveys- ja hyvinvointivertailuissa.
KylÀllÀ viihdytÀÀn. Asukkaiden vaihtuvuus Taivalkunnassa on varsin maltillista. Uusia asuintaloja rakennetaan sopivassa tahdissa ja kylÀn vÀkiluku on vuosikymmenten ajan kasvanut hallitusti. Uudet asukkaat on saatu hyvin integroitua kylÀÀn. Rakennuslupamenettely rajoittaa ehkÀ hieman liikaa kylÀn kehittymistÀ, mutta este se ei ole sille ollut. KylÀyhdistys on muutama vuosi sitten tehnyt kylÀkyselyn ja sen tuloksista on kirjallista tietoa, ettÀ kylÀn vÀki on kokonaisuudessaan hyvin tyytyvÀistÀ asuinalueeseensa. Osana kylÀyhteisöÀ ja kylÀperhettÀ on koulu, joka sai asuinpaikan lisÀksi hyvÀt arvostelut myös erikseen lapsille toteutetussa kylÀkyselyssÀ.
Olen seurannut Taivalkunnan koulun toimintaa lÀheltÀ ja tehnyt henkilökunnan kanssa yhteistyötÀ 43 vuotta. Yritykseni on ollut koulun yrityskummina 12 vuotta.
Taivalkunnan koulua yhteistyöstÀ kiittÀen
Olli Sorva, Nokian SÀhkötalo Oy