KESKIVIIKKO 9. ELOKUUTA 2017

Hyvä voittaa vastoinkäymisetkin

PIILOVOIMAKO VIHAA KYL√ĄKOULUJA

Elettiin vuosikymmenen 1980-1990 taiteaikaa, kun jokin voima kaupungilta hyökkäsi Taivalkunnan koulua vastaan. Kaupunki päätti lopettaa koululta arkipyhä- ja viikonloppuliputukset. Hoidin sen jälkeen muutaman vuoden liputushommaa yksin kyläyhdistyksen puheenjohtajan ominaisuudessa, eikä siitä kaupunki mitään korvannut. Nyttemmin liputusvastuu on koulun vanhempainyhdistyksellä, jota tuolloin ei kylällämme vielä ollut, koska kaupunki oli juuri lopettanut koululla toimineen yhteistyöelimen, jossa oli myös vanhempien edustus.

 

Hy√∂kk√§ys jatkui, ja kyl√§lle saatiin tieto, ett√§ oli tehty ‚ÄĚalustava‚ÄĚ p√§√§t√∂s kyl√§koulumme lopettamisesta. Tuolloinkin kyl√§yhdistys teki tiivist√§ yhteisty√∂t√§ kaupungin kanssa koko Nokian kehitt√§miseksi mm. vesi-, tiest√∂- ja turvallisuusasioissa. Yhteisty√∂ oli hedelm√§llist√§ ja Nokiaa saatiin kehitetty√§ ja osansa kehityksest√§ sai my√∂s Taivalkunta. Katuvalot meill√§ jo oli, kun kaupunki alkoi vuokrata maitaan nykyiselle Golf-kent√§lle. Koulun tienoille saatiin p√§tk√§ kevyenliikenteen v√§yl√§√§ ja vesijohtoverkko suunnitteille. Kyl√§yhdistys kannusti perustamaan vesiosuuskuntia ja homma eteni sit√§ kautta. Kaikki muu meni hyvin, mutta koulua kalvettiin tasaisesti muutaman vuoden v√§lein. En tied√§, mik√§ voima sen sai ja saa aikaiseksi.

 

Olin kyl√§yhdistyksen puheenjohtajana, kun alkukes√§st√§ sain yhdelt√§ kyl√§l√§iselt√§ tiedon, ett√§ kyl√§koulu on esitetty lopettavaksi kaikessa hiljaisuudessa jo tulevana syksyn√§. Ennakkotietoa ei olisi kenties saatu, jos ei verkostoitumista ja hyvi√§ yhteisty√∂suhteita kyl√§ll√§mme olisi jo tuolloin ollut. Homma oli jo kaupungilla saatu niin pitk√§lle, ett√§ asiasta p√§√§tt√§v√§ valtuuston kokous oli parin viikon p√§√§ss√§, joten kutsuin kyl√§hallituksen koolle v√§litt√∂m√§sti. Kyl√§yhdistys jakoi kouluasiasta tiedon pikaisesti kaikkiin Taivalkunnan talouksiin ja laitoimme adressinker√§√§j√§t liikkeelle, koska eih√§n tuolloin mit√§√§n allekirjoituksia netin kautta voinut hoitaa. Kyl√§mme asukasluku oli muistaakseni vajaat 300 henke√§ ja kaikilta varteenotettavilta henkil√∂ilt√§ kysyttiin mahdollisuutta ker√§t√§ nimi√§ adressiin ty√∂paikaltaan ja tutuilta kuntalaisiltaan. Ilmoitin kaupunginvaltuuston puheenjohtajalle, ett√§ kyl√§lt√§mme on tulossa suuri valtuuskunta tuomaan adressia tulevaan valtuustokokoukseen. Sovimme, ett√§ luovutus tehd√§√§n kaupungintalon edess√§ 10 minuuttia ennen kokouksen alkua. Tuo p√§iv√§ oli 11.6.1992 ja olin kyl√§yhdistyksen nimiss√§ pyyt√§nyt kaikkia koulun oppilaita ja muita kyl√§l√§isi√§ lapsineen kokoontumaan sovittuun aikaan ja paikkaan, josta l√§hdimme autokolonnana kaupungintalolle ‚ÄĚmielenilmaisuun‚ÄĚ. Olin luonnollisesti kertonut asiasta etuk√§teen my√∂s paikallislehdelle.

 

 
Mielenilmaisussa kaupungintalolla myös lapset mukana. Kuva: Taivalkunnan kyläyhdistys ry

 

√ĄL√Ą KAIHDA YHTEISTY√ĖTAHOJA

 

Kouluasiasta olin heti tiedon satuani yhteydessä myös naapurikylässä toimivaan kyläyhdistykseen, koska heidänkin kouluaan oltiin lopettamassa. Siten myös heidät saatiin samaan aikaan kaupungintalolle luovuttamaan omaa vetoomustaan. Kauppasin yhteistyötä naapurikylälle, vaikka tiesin, että kahden kyläkoulun lopettamisen vaihtoehtona oli myös pelkän naapurikyläkoulun lopettaminen ja sen oppilaiden siirtäminen Taivalkuntaan. Eli kaupunki tietoisesti halusi ajaa myös koulujen ja ehkä kylienkin vastakkainasettelua ja lopettaa kyläkoulut yksitellen. Siihen en kuitenkaan sortunut, vaikka kylällämme sitäkin haluttiin koulumme pelastamiseksi.  Tänäkin päivänä molemmat koulut ovat toiminnassa ja lapsimäärät hieman suuremmat kuin tuolloin. Taas törmäsimme verkostoitumisasiaan.

 

Oikea-aikainen toiminta on ensiarvoisen t√§rke√§√§. Asiat saavat toisinaan aikaan ns. ‚ÄĚlumipalloefektin‚ÄĚ. Edell√§ kertomassani asiassa k√§vi my√∂s niin ja kyl√§yhdistyksemme adressiin saatiin ker√§tty√§ noin 1000 nime√§ pienen√§ aikana ja mukana oli kunnanvaltuutettujenkin nimi√§. Eli nimi√§ taisi tulla yli kolminkertaisesti, mit√§ kyl√§ll√§mme oli asukkaita, vaikka lapsetkin olisi laskenut mukaan. Lis√§ksi on huomioitava, ett√§ nimi√§ ker√§simme vain yli 15- vuotiailta. My√∂s mielenilmaisuun kaupungintalolle tuli kymmenitt√§in aikuisia ja melkein kaikki kyl√§mme lapset ja nuoret, joilla oli itse kirjoittamansa kyltit koulun pelastamiseksi mukanaan. Lapset nauttivat tapahtumasta ja viel√§kin moni heist√§ muistaa l√§mm√∂ll√§ tempaustamme ja sit√§, kun osa heist√§ oli meid√§n pihassa kylttej√§√§n tekem√§ss√§. Moni my√∂s muistaa silloisen ensiolemisensa valtuustosalin t√§p√∂t√§ydell√§ parvella seuraamassa kokousta adressin luovutuksen j√§lkeen. Kouluasiaa ei tuossa kokouksessa julkisesti k√§sitelty, vaan valtuuston puheenjohtaja piti istunnossa neuvottelutauon ja ryhmien johtajat vet√§ytyiv√§t salin ulkopuolelle neuvonpitoon. Oikea-aikainen ja oikeatapainen toiminta sek√§ yhteisty√∂ viranhaltijoiden kanssa kantavat hedelm√§√§.

 

OLE PITK√ĄJ√ĄNTEINEN JA YHTEISTY√ĖHALUKAS

 

Kaupungin on tapana toimia v√§sytt√§m√§ll√§, joten seuraavana vuonna 21.10 1993 valtuustokokouksen asialistalla oli taas kyl√§koulujen lopetus. Nyt oli aikomus lopettaa molemmat kyl√§koulut ja siirt√§√§ oppilaat jo t√§ynn√§ olevaan, isoon Koskenm√§en kouluun. Ennen tuota valtuuston kokousta kartoitin ison koulun vanhempainyhdistyksen ajatuksia ja kysyin, ett√§ onko heid√§n mielest√§√§n koulunsa eduksi, ett√§ sinne viel√§ tuupataan lis√§√§ v√§ke√§. Ehdotin, ett√§ voisiko heid√§n koulun vanhempainyhdistys laatia vetoomuksen, jossa tuotaisiin esiin koulun ahtaus ja toivomus, ett√§ kyl√§koululaiset saisivat jatkaa omassa koulussaan, koska se t√§ss√§ tilanteessa olisi my√∂s Koskenm√§en lapsien etu. Sain tukea ajatukselleni ja niinp√§ my√∂s ‚ÄĚvastaanottavan‚ÄĚ koulun vanhempainyhdistys luovutti vetoomuksen samanaikaisesti meid√§n kanssamme ennen valtuuston kokouksen alkua. Olin sopinut ajankohdan ja kertonut vetoomuksia olevan tulossa useammaltakin taholta. Tuon ison koulun vanhempainyhdistys toimi silloin aktiivisesti ja yhteisty√∂ss√§ kaupungin kanssa, joten uskoisin heid√§n mielipiteell√§√§n olleen my√∂s painoarvoa, koska perustelutkin liittyiv√§t heid√§n koulunsa ahtauteen ja oppilasm√§√§r√§ennusteisiin. Kannattaa harkita tarkkaan, mist√§ narusta kulloinkin vet√§√§ ja mihin voimavarat kohdistaa.

 

Seuraathan tarinani jatkoa tulevina viikkoina blogissa.

Olli Sorva, pj Taivalkunnan kylät ry