Taivalkunnan kyla╠łt ry vuosikertomus 2021

Yhdistyksen toiminta-alueena on koko Taivalkunta koostuen seuraavista kylista╠ł: Taipale, Kohmala, Kennola, Vastama╠łki, Memmola, Kassila, Haapaniemi, Kontaa, Lukkila ja Ka╠łrjenmaa.
Yhdistyksen tarkoituksena on toimia Taivalkunnan asukkaiden ja yhteiso╠łjen yhteistyo╠łelimena╠ł pyrkimyksissa╠ł parantaa edella╠ł mainituilla alueilla vakituisesti tai vapaa-aikanaan asuvien ihmisten hyvinvointia.
Yhdistys kannustaa toiminta-alueensa asukkaita yhteistoimintaan kotiseutunsa kehitta╠łmiseksi seka╠ł kehitta╠ła╠ł yhteistyo╠łta╠ł toiminta-alueensa pa╠ła╠łtta╠łjien ja viranhaltijoiden kanssa kylien kehitta╠łmisessa╠ł ja kylien asukkaiden hyvinvoinnin parantamisessa. Tarkoituksena on lisa╠łksi verkostoitua muiden vastaavien tahojen ja maaseudun kehitta╠łmisorganisaatioiden kanssa.
Vuosi 2021 alkoi perinteisesti, mutta jo keva╠ła╠łsta╠ł 2020 alkaen maailmanlaajuinen viruspandemia ja sen aiheuttamat rajoitukset ja ohjeet karsivat yhdistyksen ja╠łrjesta╠łmia╠ł tilaisuuksia. Koronan vuoksi osa hallituksen kokouksistakin pidettiin vuoden aikana Teamsin v├Ąlityksell├Ą.

Hallinto
Taivalkunnan kyla╠łt ry:n hallitukseen vuonna 2021 ovat kuuluneet puheenjohtaja Erkko M├Ąenp├Ą├Ą, varapuheenjohtaja Tomi Teuho-Markkola, sihteeri Minna Ma╠łkinen, taloudenhoitaja Anja Mattila seka╠ł ja╠łsenet Elina Helenius, Teemu Lehtima╠łki, Terhi Leskinen ja Kaisa Salonen.
Toiminnantarkastajana tilikaudella 2021 toimi Veijo Hynninen ja ha╠łnen varahenkilo╠łna╠ła╠łn Leena Myllyntausta.
Taivalkunnan kyla╠łt ry:n keva╠łtkokous pidettiin 10.6.2021 ja syyskokous 25.10.2021. Keva╠łtkokous oli myo╠łhennetylla╠ł aikataululla aiemmin kerrotun tautitilanteen takia ja kummassakin kokouksessa ka╠łsiteltiin vain lakisa╠ła╠łteiset asiat.

Hallituksen kokoukset
Taivalkunnan kyla╠łt ry:n hallitus piti vuonna 2021 viisi omaa kokousta. Kokousten yhteishenki oli hyva╠ł. Aikaa ka╠łytettiin myo╠łs kyla╠łn kehitta╠łmisen suunnitteluun ja pohdittiin, miten kaupungin saisi enemma╠łn kiinnostumaan kyla╠łmme asioista.
Taivalkuntaa tunnetuksi ja tarpeemme tiedostetuiksi
Edellisvuosien tapaan Taivalkuntaa tehtiin tunnetuksi tiedotustoimintamme kautta kyla╠łn sivustolla ja julkisin kyla╠łkirjein. Kyla╠łpostimme tilaajama╠ła╠łra╠ł on saatu kasvatettua ja mukana sa╠łhko╠łpostiosoitteistossa on myo╠łs yhteistyo╠łkumppaneiden ja median edustajia. Taivalkunnan kyl├Ąn asioista tiedotettiin my├Âs kyl├Ąn omalla facebook-sivustolla.

Talvitapahtuma, keva╠łtkarkelot, kyla╠łillat ja joululaulutilaisuus
Perinteista╠ł talvitapahtumaa ei helmikuussa ja╠łrjestetty koronavirustilanteen vuoksi, sill├Ą Suomessa oli tuohon aikaan rajoitustoimet kokoontumisten suhteen. Samasta syyst├Ą my├Âs jo perinteikk├Ą├Ąt koko kyl├Ąn keva╠łtkarkelot ja╠łtettiin vuodelta 2021 pois. Joulukuussa 2021 pandemiatilanne oli rauhallisempi ja yhdistyksen joululauluilta saatiin ja╠łrjestettya╠ł Taivalkunnan koulun piha-alueella. Joululauluilta j├Ąrjestettiin yhdess├Ą Taivalkunnan alakoulun ja Taivalkunnan Hevosurheilijoiden kanssa. Koululaiset myiv├Ąt tapahtumassa leivonnaisia, omatekemi├Ą├Ąn joulukoristeita ja muuta perinteik├Ąst├Ą markkinatavaraa. Hevosurheilijat j├Ąrjestiv├Ąt koulun pihalla poniratsastusta. Taivalkunna kyl├Ąt ry toimi tapahtuman koollekutujana. Tomi Markkola laulatti kyl├Ąl├Ąisi├Ą ja muita tapahtumassa mukana olleita joululaulujen merkeiss├Ą koulun pihalla kovasta pakkasesta huolimatta. Joululauluilta oli kyl├Ąk├Ąisille mieluisa tapahtuma. Monet kokivat hienoksi asiaksi n├Ąhd├Ą muita kyl├Ąl├Ąisi├Ą pitk├Ąn hiljaiselon j├Ąlkeen.

Tiedotustoiminta
Vuonna 2021 tiedotus oli sa╠ła╠łnno╠łllista╠ł. Olli Sorva toimitti kyla╠łkirjeita╠ł kyl├Ąl├Ąisille sa╠łhko╠łpostitse ja osa niista╠ł jaettiin my├Âs postilaatikoihinkin. Kirjeet lo╠łytyva╠łt myo╠łs Taivalkunnan kyla╠łn kotisivuilta. Kyla╠łn yhteiset asiat saivat palstatilaa my├Âs paikallislehdessa╠ł. Kyla╠łn kotisivulla on mm. tapahtumakalenteri ja Taivalkuntatietoa. Kyla╠łn Facebook -sivut ovat tiedotuska╠łyto╠łssa╠ł. Tarkempaa tietoa yhdistyksen vuoden 2021 toiminnasta lo╠łytyy kyla╠łn sivustolta.

Muistamiset ja stipendit
Keva╠ła╠łlla╠ł 2021 Taivalkunnan kyla╠łt ry:n stipendit meniva╠łt kouluille jakoon seuraavasti: Taivalkunnan alakoulu 30 euron stipendit kiva kaveri -periaatteella saivat 1-3lk Klaus af H├Ąllstr├ ja 4-6lk Rene Salama. 50 euron stipendit, paras keskiarvo koulusta la╠łhteva╠łlla╠ł Taivalkuntalaisella, Nokianvirran yla╠łkoulu Timi Teuho-Markkola 9G ja Ema╠łkosken yla╠łkoulu Sanni Dickman 9A.

Terveytta╠ł liikunnalla ja itsesta╠ła╠łn huolenpitoa
Vuosittain Taivalkunna koululla on j├Ąrjestetty jotakin ohjattua ryhm├Ąliikuntaa. Maailmanlaajuisen koronavirustilanteen vuoksi Taivalkunnan koululla ei j├Ąrjestetty yhteisi├Ą sis├Ąliikuntavuoroja vuonna 2021.
Tulevaisuuden na╠łkyma╠łt
Na╠łkyma╠łt la╠łhitulevaisuudelle ovat valoisat. Koulun toiminnan jatkuminen ja kyla╠łn tonttipolitiikka vaativat kyla╠łhallitukselta aloitteellisuutta kaupungin kanssa tehta╠łva╠łssa╠ł yhteistyo╠łssa╠ł, mutta todenna╠łko╠łisesti muuten saadaan ela╠ła╠ł tavanomaista kyla╠łlle kuuluvaa ela╠łma╠ła╠ł. La╠łhivuosina valmistuu kevyenliikenteen va╠łyla╠ł ja vesi/viema╠łriyhteys Koskenma╠łkeen. Yritta╠łjyyskoulukin on hyva╠łlla╠ł mallilla.

Lopputoteamus
Vuonna 2021 kyla╠łyhdistyksen hallitus koostui toiminnallisista ja yhteistyo╠łkykyisista╠ł henkilo╠łista╠ł ja lisa╠łksi kyla╠łla╠łiset olivat kiitetta╠łva╠łsti mukana toiminnassa seka╠ł rakentamassa yhteishenkea╠ł. Kyla╠łlla╠łmme on hyva╠łt tulevaisuudenna╠łkyma╠łt ja asukkaiden ika╠łrakenne on hyva╠ł. Kyla╠łyhdistys tahtoo kiitta╠ła╠ł kaikkia kyla╠łla╠łisia╠ł yhteistyo╠łsta╠ł vuonna 2021.

Taivalkunnan kyla╠łt ry hallitus 27.3.2022